The content of this page is not available in your language yet. For now, the best I can do is show you the Polish version. I apologize for the inconvenience.
Strona ta zawiera tabulatury (zapisy) melodii. Znajdują się na niej zarówno utwory na karimby, mbiry jak również na kalimby. Utwory zapisane zostały bez użycia nut, tak aby każby mógł łatwo odczytać zapiski. Ten system zapisu sprawdza się w przypadku karimb które są w różnych wysokościach, zapis jest uniersalny i sprawia iż każdy utwór może zabrzmieć poprawnie.
Zapis z tabeli należy czytać od strony lewej do prawej.
Dwie pionowe puste kratki oznaczają pauzę. Wkrótce
zostanie dołączonych więcej nagrań, które ułatwią
naukę. Obecne zapisy melodii na karimby, mbiry i
kalimby to tylko część ogromnych możliwości jakie
oferują poszczególne instrumenty.
-
Chemutengure
-
Ndo Wombera
-
!
-
Bungautete
-
Butsu Mutandari
-
Ndotamba Baba
-
...
-
...
-
Wlazł kotek na płotek
-
Panie Janie
-
Pojedziemy na łów
-
Wśród nocnej ciszy
-
Dzisiaj w Betlejem
-
Pójdźmy wszyscy do stajenki
-
Oda do radości
-
Wlazł kotek na płotek
-
Panie Janie
-
Pojedziemy na łów
-
Wśród nocnej ciszy
-
Dzisiaj w Betlejem
-
Pójdźmy wszyscy do stajenki
-
Oda do radości
-
Wlazł kotek na płotek
-
Panie Janie
-
Pojedziemy na łów
-
Wśród nocnej ciszy
-
Dzisiaj w Betlejem
-
Pójdźmy wszyscy do stajenki
-
Oda do radości
-
Lulaj że Jezuniu
-
Wlazł kotek na płotek
-
Panie Janie
-
Pojedziemy na łów
-
Wśród nocnej ciszy
-
Dzisiaj w Betlejem
-
Pójdźmy wszyscy do stajenki
-
Oda do radości
-
Lulaj że Jezuniu
-
Wlazł kotek na płotek
-
Panie Janie
-
Pojedziemy na łów
-
Wśród nocnej ciszy
-
Dzisiaj w Betlejem
-
Pójdźmy wszyscy do stajenki
-
Oda do radości
Melodie na karimby.
Każda blaszka ma przypisany numer. Dzięki czemu można łatwo czytać oraz zapisywać melodie. Numery ze znakiem * opisują blaszki z górnego rzędu. Puste kratki oznaczają pauze/przerwę. Rozwiązanie to jest w pewnym stopniu korzystniejsze niż zapis nutowy ponieważ jeśli karimba ma właściwe blaszki (wysokość dźwięku) i na właściwym miejscu, to nie zależnie od wysokości dźwięku od jakiego zaczyna się strój, melodia zabrzmi właściwie. Mówiąc w skrócie, zapis w tabelce nadaje się dla karimb strojonych w różnych wysokościach.
1. Chemutengure.
Poniżej znajduje się zapis utworu pt. "Chemutengure". Utwór można usłyszeć w różnych wykonaniach. Bardzo ciekawe wykonanie znajduje się na płycie pt. "Masters of the African Mbira" w wykonaniu Dumisani Maraire. Jest to utwór na karimby.
P | 4* | 4* | 1 | 2 | 2* | 2* | 3* | 3* | 1 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3* | 3* | 1* | 2* | 2* | 3* | 1 | 3 |
P | 4* | 4* | 1 | 2 | 2* | 2* | 3* | 3* | 1 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3* | 3* | 1* | 2* | 2* | 3* | 1 | 3 | 4 |
P | 4 | 3 | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 |
P | 4 | 3 | 1 | 2 | 2* | 4 | 3 | 1 | 3 | 3* | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3 | 4 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 |
P | 4 | 3* | 1 | 2 | 2* | 2* | 4 | 3* | 1 | 3 | 3 | 3* | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3 | 4 | 1 | 3 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 |
Zainteresowanych pozostałymi składowymi tej melodii lub
pozostałych, zapraszam na karimbowy warsztat/lekcję
gry.
Szczegóły znajdują się w dziale 'Oferta'
2. Ndo Wombera.
Poniżej znajduje się zapis utworu pt. "Ndo Wombera". Utwór ten możemy usłyszeć na płycie pt. "Masters of the African Mbira" w wykonaniu Dumisani Maraire. Jest to zapis melodii na karimby. Użyta w nagraniu karimba stroi w f''
P | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 4 | > | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | > |
P | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 |
P | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 4 | > | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 4 | 4 | > |
P | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Zainteresowanych składowymi tej melodii lub
pozostałych, zapraszam na karimbowy warsztat/lekcję
gry.
Szczegóły znajdują się w dziale 'Oferta'
3. !
Melodia umieszczona poniżej została stworzona przeze mnie. Z pewnością różne kombinacje tej melodii mogą być ułatwieniem podczas początków nauki gry oraz pomocne w nabraniu zwinności w omykaniu blaszek palcami. Użyta w nagraniu karimba stroi w f''
P | 2 | 2* | 2* | 3 | 3* | 3* | 1 | 1* | 1* | 2* | 2* | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Nagranie poniżej prezentuje utwór zagrany na karimbie w stroju a. Karimba w tym nagraniu została ciszej nagrana, jest też mniejsza od tej z wcześniejszego nagrania.
Powyższe nagrania prezentują zagraną podwójnie var 1 oraz var 2.
P | 2 | 2* | 3 | 3* | 1 | 1* | 2 | 2* | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 1 | 1 | 1 |
tło towarzyszące pozostałym wariacjom.
P | 2 | 4* | 3 | 3* | 1 | 1* | 2 | 4* | 2* | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 1 | 1 | 1* | 3* |
P | 2 | 2* | 3 | 3* | 1 | 1* | 2 | 2* | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
P | 2 | 2* | 2* | 3 | 3* | 3* | 1 | 1* | 1* | 2 | 2* | 2* | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
P | 2 | 4* | 4* | 3 | 3* | 3* | 1 | 1* | 1* | 2 | 4* | 2* | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1* | 3* |
Powyższe utwory na karimby to tylko część repertuaru który oferują te magiczne instrumenty.
Zainteresowanych pozostałymi składowymi tej melodii lub pozostałych, zapraszam na karimbowy warsztat/lekcję gry. Szczegóły znajdują się w dziale 'Oferta'
Melodie na Mbiry.
Znajdująca się w poniższej tabeli literka P-oznacza prawy rząd, L- lewy górny rząd, LB-lewy dolny(basy). Oczywiście tabelę czyta się od lewej strony w kierunku prawej. Jeśli w okienku tabeli pojawiają się dwie cyfry, znaczy to że należy zagrać dwa dźwięki jednocześnie (kciuk i palec wskazujący). Dwie pionowe puste kratki oznaczają pauzę, krótką przerwę (jest to zapis melodii na mbiry).
Jak opanować trudne utwory?
To proste. Wystarczy podzielić je na kilka części i
uczyć się każdej a gdy już się opanuje każdy kawałek
można prubować zagrać je jeden za drugim by w
rezultacie powstał cały utwór.
1. Nyamaropa Kushaura.
Jest utworem tradycyjnym, który wykonywany jest w wielu niezliczonych wariacjach. Stąd też w prawie każdym nagraniu usłyszeć można go w różnych wersjach. Użyta w nagraniu mbira stroi w g
P | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | > | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | > | ||||||||||||||
LB | 1 | 2 | 4 | 1 | 5 | > |
P | 2 | 2 |
2 5 |
2 5 |
2 | 4 | 3 | 6 |
2 5 |
2 5 |
2 | 4 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||||
LB | 2 | 3 | 5 | 5 | 7 | 3 | 5 |
1. Nhemamusasa.
Jest utworem tradycyjnym granym na mbirze.
P | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 6 | > | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 2 | > | ||||||||||||||||||
LB | 3 | 5 | 7 | 3 | 6 | 7 | > |
P | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 2 | 5 | 2 | 5 | 2 | 6 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 | 3 | |||||||||||||||||
LB | 4 | 6 | 7 | 3 | 5 |
© Copyright
2006-2024 pracownia-promyk.pl Andrzej
Głębocki all rights reseved
use of this site means acceptance of rules