Ngoni
Ngoni to
instrument strunowy, wywodzący się z Afryki Zachodniej.
Jest podobny do kory z tą
jednak różnicą iż posiada mniejszą ilość strun i
troszkę inną konstrukcję. Tradycyjnie muzyce granej na
ngoni toważyszy śpiew. Poprzez ciepłe i łagodne
brzmienie instrument zachwyca a dźwięki przynoszą
odpręrzenie.
Zdjęcie z prawej strony prezentuje 8 strunowe ngoni wraz z zamontowanymi pokrętłami, instrument wykonany w Pracowni Promyk.
1. Konstrukcja.
Tradycyjnie rezonatorem jest tykwa (o średnicy od
36 cm do 46 cm), przez której środek przechodzi długi
kij (około od 104 do 120 cm). W tykwie znajdują się dwa
otwory. Pierwszy przysłonięty jest napiętą skórą, na
której oparty jest kawałek drewienka, a do drewienka
zamontowane są struny. Przez drugi
otwór wychodzi dźwięk z rezonatora. Tradycyjnie struny
zaczepione są do skórzanych pierścieni, które poprzez
przesuwanie po kiju odpowiednio napinają struny. Czasem
zamiast pierścieni ze skóry, tworzy się je z ściśle
nawiniętego sznurka. Oczywiście rozwiązanie to również
wymaga sprytu w obsłudze a właściwe napięcie, strojenie
strun może zająć sporo czasu. W ngoni zamiast
pierścieni mogą być zamontowane pokrętła gitarowe.
Znakomicie ułatwiają one strojenie instrumentu a tym
samym zwiększają komfort gry. Warto zaznaczyć tu iż
istnieje obecnie dużo różnych odmian tego instrumentu.
Kijem do którego zamontowane są pierścienie może być
odpowiednio dobrany kij bambusowy lub innego rodzaju
odpowiednio wytrzymałe drewno. Rezonator (kula) może
być z wysuszonej i pustej w środku tykwy tak jak w
tradycyjnym ngoni lub z kompozytu lub odpowiednio
uformowanego i utwardzonego papieru. Obecnie
zdecydowanie polecam wersję z kompozytu a i taką
aktualnie wykonuję. Jest to bardzo trwałe i dobrze
nagłaśniające.
Zdjecie po prezentuje ngoni mające 12 strun.Wykonane w Pracowni Promyk.
2. Sposób strojenia.
Tradycyjnie (duże) ngoni posiada sześć strun zamontowanych w dwóch równoległych rzędach. Zarówno kamale ngoni jak i Donso Ngoni posiada sześć strun, lecz strojone są nieco inaczej. Strój zależny jest też od ilości strun i często od preferencji poszczególnych muzyków. Zastosowana skala to pentatonika. Mimo iż w podstawowym, tradycyjnym ngoni strun jest sześć, to obecnie dość modne i często stosowane jest umieszczanie większej ilości np.: osiem, dziesięć lub dwanaście a czasem i więcej. Stosowane są struny nylonowe lub żyłki wędkarskie a nawet żyłki od kosiarek. Grubość strun dobiera się zależnie od wysokości dźwięku, dla wysokich stosuje się cienkie, dla niskich grube.
3. Technika gry.
Opiera się na szarpaniu strun palcami, najczęściej stosowany jest kciuk i palec wskazujący. Pozostałymi palcami najczęściej trzyma się drewniane kijki umieszczone przy membranie (łączące się z głównym kijem). Techniki trzymania instrumentu są różne, najłatwiej zaobserwować je u muzyków wykonujących tradycyjną muzykę na ngoni. Instrumenty czasem są dość duże, zatem dla ułatwienia gry stosuje się pas, który po podpięciu do instrumentu i zawieszeniu na ramieniu znacznie ułatwia jego trzymanie i grę oraz przemieszczanie się.
Dźwięki ngoni znakomicie komponują się z wieloma instrumentami między innymi: z muzyką graną na bębnach np: djembe oraz na balafonie i lamellofonach. Z pewnością jest to instrument który jest w stanie poprzez ciepło swego brzmienia wnieść dobry, łagodny nastrój.
4. Ngoni ze sztuczną membraną.
W Pracowni Promyk można zamówić ngoni w którym membrana tradycyjnie wykonana ze skóry zastąpiona będzie membraną z zastępczych surowców. Z pewnością ucieszy to wszystkich ceniących piękne dźwięki ngoni a jednocześnie chcących mieć instrument bez elementów pochodzenia zwierzęcego. Instrument ze sztuczną membraną odznacza się tak samo dobrymi właściwościami dźwiękowymi jak taki ze skórą. Zaletą jest to że sztuczna membrana nie reaguje na zmianę wilgotności powietrza. Ngoni z sztuczną membraną jest już dostępne w galerii.
© Copyright
2006-2023 pracownia-promyk.pl Andrzej
Głębocki wszelkie prawa
zastrzeżone
Korzystanie ze strony oznacza akceptację regulaminu